L’Educació Secundària Obligatòria comprèn quatre cursos acadèmics, dels 12 als 16 anys.
La finalitat de l'educació obligatòria és aconseguir que els nois i les noies adquireixin les eines necessàries per entendre el món i esdevinguin persones capaces d’intervenir activament i crítica en la societat plural, diversa i en canvi continu.
En l’organització del currículum de l’ESO s’aplica el Decret 187/2015, del 25 d’agost, pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’educació secundària obligatòria. Aquest Decret segueix un model d’ensenyament i aprenentatge de caràcter competencial. La finalitat és que l’alumnat assoleixi els coneixements i les competències necessàries per afavorir la seva autonomia en l’aprenentatge i el seu desenvolupament personal i social.
El currículum s’organitza en àmbits de coneixement. Aquests àmbits agrupen matèries que comparteixen les competències bàsiques específiques de cada àmbit i les competències transversals (competència digital, la d’aprendre a aprendre i la d’autonomia, iniciativa personal i emprenedoria).
Assignació horària de les matèries:
Matèries comunes | 1r | 2n | 3r | 4t |
Llengua catalana i literatura | 3 | 3 | 3 | 3 |
Llengua castellana i literatura | 3 | 3 | 3 | 3 |
Llengua estrangera | 3 | 4 | 3 | 3 |
Ciències socials: geografia i història | 3 | 3 | 3 | 3 |
Ciències de la naturalesa: biologia i geologia | 3 | 2 | ||
Ciències de la naturalesa: física i química | 3 | 2 | ||
Matemàtiques | 3 | 4 | 4 | 4 |
Educació física | 2 | 2 | 2 | 2 |
Música | 2 | 2 | ||
Educació visual i plàstica | 2 | 2 | ||
Tecnologia | 2 | 2 | 2 | |
Religió o cultura i valors ètics | 1 | 1 | 1 | 1 |
Tutoria | 1 | 1 | 1 | 1 |
Treball de síntesi / Projecte de recerca* | (1) | (1) | (1) | (1) |
Servei comunitari** | (1) | |||
Matèries específiques | 2 | 2 | 2 | 10 |